2024. április 25. | csütörtök | Márk nevenapja
 
Regisztráció 
Belépés Belépés
Keresés
RSS RSS Hírek Hírek Meghallgattuk Meghallgattuk Ajánlók Ajánlók Fesztiválok Fesztiválok Interjúk Interjúk
zene.hu a kezdőlapom feliratkozás hírlevélre
 
 
 
zenés állások
Oldal.info
 
 
 
Kapcsolódó cikkek
Pély Barna: "Megtaláltam a hiányzó figurát!"  
Pély Barna: "elvetettük a sulykot, de most már visszafogjuk magunkat"
Pély Barnabás előadóművész szakon fog tanítani
Kapcsolódó Kiadványok
Pély Barna Trio: Kaleidoscope
Kapcsolatok
Pély Barna Trio
Pély Barnabás
Legnépszerűbb csengőhangok

Pély Barna és a Groovemesterek közös produkciója

Az United frontembere, Pély Barna végre előállt saját szólólemezével, amely – ellentétben más mainstream előadókkal – nem elsősorban a nagyközönségnek készült: angol szöveg, acid-jazz és funk.

Barna sohasem tagadta, hogy rajong Jay Kay-ért, hiszen többek között a hajdani Kifutó című műsort is egy Jamiroquai slágerrel nyerte meg. Mégis kritikusi könnyelműség lenne, azonnal párhuzamot vonni, és koppintással gyanúsítgatni a Kaleidoscope-ot. Bár tény, erősen érződik a hatás. Aki szereti a 70-es évek funk zenéjén alapuló jazzes, acides hangzást, annak bátran ajánlom.

A zenekar a hagyományos funk felállást preferálja, igazi nagy nevekkel. A dob-basszus gyönyörűen végigbetonozza a lemezt, Tiba Sándor (ex-Jazzpression) és Csejtei Tamás (Back II Black) játékában nem lehet kivetnivalót találni. Annál inkább a rezesekben. Az eMeRTon-díjas Tóth Sándor (Jazzpression) túl szépen, jazzesen akarja megoldani szólóit, így nyoma sincs a funkos erőnek és a lehengerlő szaxofon futamoknak. A szaxihangzás inkább a lakodalmas zene kategóriáját idézi, mintsem a funkyt; s amit a hangszer mondani kíván, az is csak annyira izgalmas, mint A kőszívű ember fiai. Ezt ellenpontozva Katona Gergő kifejezetten ízletesen játszik effektezett trombitáján a Funky Grooveban. A háttérben Elek Norbert jazzel a billentyűkön, aki egyben az album társrendezője is.

Barna, a zavarbaejtő

Az United-es kolléga, Romhányi Áron is szerepet kap egy szám erejéig (Bird in a tree), hogy megajándékozzon minket az évszázad legrosszabb szintibetétjével. A sok kitűnő zenész mellett, természetesen Barna hangja uralja a lemezt. A szerző – merthogy az album egésze Pély-szerzemény – nemcsak a hangjával bánik nagyszerűen (bár ezt eddig is tudtuk), de a gitárt is zavarba ejtően jól használja. Az album angol nyelvűsége koncepció: a Groovemasters ugyanis elsősorban a külföldet kívánja megcélozni a lemezzel.

A lemez egységes, színvonalas, bár vannak hullámvölgyek. Barnáék mindenesetre nem kímélik a hallgatót, s a funk lemezekre jellemző túlzott soul-betüremkedés és szentimentáliskodás csak két számra korlátozódik (Sexy Butterfly, Jesus in my eyes). A nóták többsége táncközpontú, sok up-tempóval, bólogatós ritmussal, és tökös funkyval. Emellett jelen van a stílust jellemző teljes fegyvertár: Barna technikázik, hajlít, nyög, telefonon jelentkezik, rendőrségi hangosbeszélőbe énekel, bíztat (play the funky, ah-ah-ah), szólistát invitál (Give me that horn!) vagy épp szájgitározik. És, hogy még mit? Reppel. Ezt viszont tényleg hallani kell. Pély Barna a Groovemaster-Interlude-ban egy pillantással porrá zúzza, az addigi színvonalat. A Hogyan ne reppeljünk! című kézikönyv cd-mellékletének nyitószáma lehetne. Pedig előtte és utána tényleg leénekli a csillagokat az égről.

Barna, az ellentmondásos figura

Az album nyitószáma a Why do you treat me like this, leszámítva, hogy a Commodore 64-eket idéző effekttel indul, kimondottan slágergyanús; míg a Shake it, tipikusan az a szám, amire a barátnők elrángatják barátjukat a pultnál söröző haveroktól. A Funky Groove című számban hallható az album legeltaláltabb gitár- és trombitaszólója; az I ain’t ready for love-ban pedig a dob és a basszus mutatja meg, milyen alapokkal lehet megfűszerezni egy szólót. Sajnos a Soft Groove csak hézagkitöltő szerepet kapott a lemezen, pedig hatalmas atmoszférával rendelkezik.

Pély Barna ugyan ellentmondásos figurája a hazai zenei életnek, de nem vitás, hogy hangja alapján a kortárs magyar könnyűzene legjobbjai között a helye, még akkor is, ha személyisége és megasztárbeli szereplése kissé megosztotta a közönséget. Aki nem hiszi, csinálja utána.

- Viktor Papa -

[2007.03.21.]

Megosztom:

Hozzászólások: Hozzászóláshoz, lépj be!
Kovács Gergő 2007.04.16. 20:21 • [3]
Egyetértek az előző hozzászólókkal. Annyira bírom, h különösebb körültekintés, vagy "belelátás" nélkül, de legalábbis ilyennek tűnve kritiziálják azokat a dolgokat, amik a legkevésbé sem méltóak rá. Ja, és elnézést az okoskodásért, de a szaxofon nem "rezes", hanem fafúvós...
encijudit 2007.03.29. 00:27 • [2]
Zene...
aki zenész, aki tudja csinálja; aki nem....
az kritikus....
Vagy tévednék? Nem hinném... :( :( :(
Ki más írna ilyet zenészekről, aki nem tudja mi is az zenélni, évekig gyakorolni, eseteleg zenét szerezni és aztán előadni azt...
nem az a baj, hogy van ahol TALÁN igaz, sőt...
lehetne igaz kritika is, csak nincs benne érték, mivel nagyon érződik, hogy nekem nem sikerült, neki meg igen, akkor lehúzzuk, mert a hozzá nem értő embereket nagyon egyszerű becsapni egy fikázással hiszen az emberek átlagban úgy tudják megítélni: tetszik, nem tetszik
és amíg Magyarországon olyan megítélésben lesz a zenészek sorsa, hogy : zenész vagy? Jó de mivel foglalkozol? És a zenész nem tekinthető munkának, foglalkozásnak, hivatásnak...
mindezt dilettánsok állítják, és belőlük áll a média, akik tudják jól, hogy milyen szerepük és hatásuk van a közönségre, és ezt kihasználván látjuk az eredményt...
az, hogy ki milyen értéket képvisel az nem számít...

tudjuk jól, hogy ezek a művek nem nekik szólnak, a kritikusoknak, hanem azoknak az embereknek, annak a szűk rétegnek (sajnos), akik tudják, hogy kik vagyunk, mit csinálunk és mit is képviselünk a zenénkkel, mennyi időt, energiát és befektetett pénzt jelent ez, mire ez eljuthatott hozzájuk, legyen akár hozááértő, zenészkörből való, vagy akár passzív, laikus befogadója az igényes zenének...Magyarországon is!

De pont ezért szomorú ez az egész hozzáállás

Másrészről... amit az Áronról olvastam.... Kedves kritikus .... ott volt a LOOP DOCTORS bármelyik koncertjén is? mert én igen... és az albumot is legalább 10-szer meghallgattam! Egymás után!
De talán jobb is, hogy nem volt ott, azt is lehúzná?????????
Ilyen bántó kritikát írni... látszik, hogy semmi köze ehhez a zenei műfajhoz...
És azért mert a műfajok keverednek akkor az rossz? Azt dobjuk ki ami nem kőkemény, izomagyú funky? Amiben érződik az, hogy valaki jazzt is játszik, nemcsak kőkemény funkyt? Éhen is halnának a zenészek...


Ismerem nagyon jól a Kaleidoscope albumot, a bemutató koncerten is voltam! Imádom! És el is mondom mindenkinek....
Romhányi Áron 2007.03.27. 10:25 • [1]
Vitkor Papa kritikáját köszönjük szépen. A kritikusok hatása hasonló a TV bemondók, ügynökök, vagy politikusokéhoz: ha jól megfogalmazott, ékesszóló, némi humorral fűszerezett szövegben halljuk a véleményt, hajlamosabbak vagyunk elhinni.

Szeretnék azonban kiigazítani egy-két komoly tévedést. A JK hatás szerencsére nincs sokáig boncolgatva, mert az egyáltalán nem is érződik Barnán. A hasonlóság annyi, hogy szintén magas fekvésben ritmikusan énekel. Sokkal inkább Stevie Wonder, James Brown, Albert King, Albert Collins hatása ézrődik.

A magam részéről pedig "az évszázad legrosszabb szintibetétje" hangzatos cím birtokosaként annyi, hogy ha már a cikkben emlegetve van a díj, akkor írjunk engem is helyesen: eMeRTon-díjas Romhányi Áron (Fusio Group). További zenekarok: Romhányi Áron trió (ISC dalszerzőverseny jazz kategória 4. helyezett saját dallal), Loop Doctors (Gary Willis-el, neki tetszett a szintibetét).

Azon lehet vitatkozni, hogy stílusában passzol-e. Az viszont, hogy a kritika szerint "legrosszabb", szerintem személyes antipátiának tűnik, ami viszont profi kritikus részéről amatőr hiba.

Ja, és az írás tele van vesszőhibával.

Üdv, Áron

Teljes fórum »»»

lap teteje
 
SÜRGŐS HITELEK szolgáltatás [2024.04.19.]
SÜRGŐS HITELEK szolgáltatás [2024.04.18.]
apróhirdetés
© SirOeshImpresszumMédiaajánlatSiteMap/Honlaptérkép • RandD: Jumu

A nagyok visszatértek hozzánk végső búcsút venni - Mr. Big koncerten jártunk
2024.04.07...

Megnéztük a Nyakamon a nászmenet főpróbáját a Tháliában - képekkel
Eugène Labiche...

Árnyékból a fénybe - Beyond the Black - Ankor koncertem jártunk
Nem jó érzés rádöbbenni, hogy minden hiábavaló - Az ügynök halála a Centrál Színházban
A Quimby 33 év után sem hagyott fel a kísérletezéssel
Megnéztük a Triász együttes koncertjét - képekkel
Lángba borult a Barba Negra a Hooligans koncertjén - fotókkal
beszámolók még