Breathe, Firestarter, Smack my - Prodigy a csúcson és a szétesés szélén
A csapat a The Fat of The Landdel tette fel az i-re a pontot: a Prodigy a lemez megjelenése után elért mindent, amit csak lehetett: világhír, sokmillió eladott példány, számtalan elnyert díj és elismerés. A világ tetején csücsültek, onnan pedig nagyon könnyű leesni.
The Fat of the Land - a ‘90-es évek lényege
A koncertek végeztével Liam stúdióba vonult és a turné során szerzett tapasztalatait is beleépítette az új Prodigy-hangzásba: még többet kísérletezett a gitárral, egy picit rockosabbra vette a figurát (sokan nehezményezték is, hogy egy elektronikus csapat rockfesztiválokon, a legnagyobb rockcsapatokkal lép fel - a srácokat viszont nagyon jól érezték magukat olyan együttesek társaságában, mint a Rage Agains The Machine vagy a Bad Religion. 1996-ben aztán berobbant a Firestarter, ami még az addigiaknál is nagyobb siker lett. Hetekig a slágerlisták élén trónolt, a klipjét pedig világszerte vetítették.
A "Firestarter" sejttette, hogy a következő albummal a csapat ismételten új irányt vesz . A harmadik korongot tehát nagy várakozás előzte meg. 1997 júniusában került a boltok polcaira a "The Fat of the Land", amely meghozta a világhírt a csapat számára: 22 országban vezette a listákat, az Egyesült Államokban a Billboard első helyén nyitott (ez addig azért nem igazán sikerült elektronikus zenei előadónak). A tengerentúlon hamar duplaplatina lett a Prodigy harmadik anyaga (összesen 7 millió kelt el belőle). Természetesen a kislemezek is sikeresek voltak, de igazából a Fat of the Land összes tétele külön-külön is megmozgatta sokak - különösen a filmesek - fantáziáját.
A Mindfields feltűnt a Matrix-ban is, a Beastie Boys-mintát használó Funky Shit a Halálhajóban, a Smack my Bitch Up pedig a Charly Angyalaiban és a Closer című filmekben, de az utóbbi 10 évben megszámlálhatatlan műsor használta valamelyik számot aláfestésnek vagy szignálnak.
A Diesel Power-ben egyébként Kool Keith, az Ultramagnetic MC's alapítója rappel (az ő egyik számukból származik a Smack My Bitch Up-ban használt hangminta).
A hangzás nem eladó
A brit csapatra ebben az időben figyelt fel Madonna, aki egyből le is szerződtette őket Maverick nevű kiadójához, hogy ők terjesszék a Fat of The Landet az USA-ban. Sőt, a pop királynője még azt is felvetette, hogy következő lemezének produceri munkálatait Liamra bízza. Ő azonban nem egyezett bele, mondván: a Prodigy-hangzás nem eladó!
Közben persze jöttek szépen sorban a Firestartert követő kislemezek: a Breathe, majd a Smack my Bitch Up, amely nem kis botrányt kavart szexista szövegével és durva vidóklipjével. Néhány országban csak este 10 után lehetett vetíteni (vagy akkor sem).
A csapat ebben az időben szinte minden létező díjat besöpört (megkapta a Brit Awards-on a legjobb angol dance csapatnak járó díjat, de jelöték Grammy-re és a Mercury Music Prize-ra is), illetve még a Guinnes Rekordok könyvébe is bekerült, mint a leggyorsabban fogyó album Angliában 1998-ban.
A hatalmas felhajtás, a számos nagy koncert és folyamatos szereplés után a csapat egy hosszabb pihenőre ment. Persze olyan sokat azért nem pihentek: időnként még fellépett a Prodigy, de a tagok inkább a saját munkáikkal voltak elfoglalva.
Külön utakon
Maxim elkezdett egy saját albumon dolgozni: 1999-ben megjelentette a My Web című EP-t, amely 5 számot tartalmazott, majd 2000 októberében elkészült az első teljes Maxim-album, a Hell's Kitchen (ezen hallható a Skunk Anansie-vel közös Carmen Queasy is), amit 2005-ben követett a második önálló anyag, a Fallen Angel.
Az örökmozgó Keith sem tudott megmaradni a fenekén és arra használta ki a Prodigy kényszerszünetét, hogy motorversenyzőként is kipróbálja magát, de hamar beleunt, így jöhetett a zenélés. Két projectben is résztvett a Prodigy házi őrültje: az egyik a Clever Brains Fryin' nevű formáció (összesen 1 dalt hoztak össze), a másik pedig a Flint nevű csapat, akik majdnem el is jutottak az első lemezük megjelenéséig, azonban a Device 1 című anyagot az utolsó pillanatban törölték.
A csapat táncosa, Leeroy remixelte Dr. Doom Leave me Alone-ját, majd ő is fejébe vette, hogy saját karriert épít: ennek első állomásaként nekiállt dj-zni, felvette a Longman nevet, amit nem sokkal később Flightcrank-re változtatott. Ezen a néven azonban már zenéket is készített: 2001-ben megjelent a Flightcrank Ep, majd áprilisban az első önálló albuma, a Beyond All Reasonable Doubt. Ennek örömére Leeroy kiszállt a Prodigy-ből, saját bevallása szerint egy ideje már nem érezte igazi tagnak magát. Manapság DJ Hyperral dolgozik együtt (tavaly be is mutatták We Control cím lemezük anyagát a Szigeten).
Liam pedig bevetette magát a stúdió magányába, hogy összehozza a következő Prodigy anyagot, amely azért nem adta olyan könnyen magát, így az essex-i zseni egy elég hosszú ideig tartó “alkotói válságnak” nézett elébe. Mindenesetre Liam ebben az időszakban kipróbálta magát mint lemezlovas: összedobott egy oldszkúl mixlemezt, amely a The Dirtchamber Session Volume 1 címet kapta a keresztségben (néhány év múlva a Back to Mine sorozat egyik darabját is Liam készítette).
Emellett 3D-vel (Massive Attack) elkészített egy tracket "No Souvenirs" címmel, amit eredetileg a "The Beach" filmzene albumára terveztek, de végül mégsem került rá, de létezik egy Titan című szerzemény is, amely egy pornófilm (a The Uranus Experiment 2 & 3) "betétdala" lett - szintén kiadatlan.
2001 júniusában megjelent az "Experience Expanded' album, amely az elsõ lemez összes számát tartalmazta remixelt formában. Ebben az időben maximum ennyire telt a Prodigy-től.
Prodigy hét a Zene.hu Rádión
A Prodigy hetünk keretein belül minden este 8-tól - a Zene.hu RádióWorld of Electro csatornáján - lejátszunk 1-1 Prodigy albumot az elejétől a végéig, ez szerda este sem lesz másként: jön a legismertebb lemez, a The Fat of The Land!
De az anyag meghallgatása után is érdemes még maradni, hiszen jönnek a tárgyalt korszakból összegyűjtött b-oldalas számok, mint a The Trick a Breathe maxiról, a Molotov Bitch a Firestarterről vagy a No Man ArmyTom Morello közreműködésével. De akadnak azért rikaságok is, mint például a már említett 3D-vel közös No Souvenirs vagy egy tavalyi válogatásra készülő Ghost Town, amely egy 1981-es brit ska zenekar, a The Specials számának feldolgozása. A speckó mixekből sem lesz hiány: a műsorban lenyomjuk a Mindfields-hez készült Monkey Maffia remixet, és a Smack My Bitch Up-hoz készült Sub Focus remixet is. Mindkettő elég ritka darab. A többi meglepetés.
20:00: Prodigy - Fat of The Land
21:10: Ritkaságok a Fat of the Land korszakból
22:10: Annyira ’90 - válogatás az előző évtized legjobb elektronikus zenéiből
-M-
[2009.03.11.]
Megosztom:
Fórum- és hozzászóláskezelésre vonatkozó tájékoztatás
A hatályos jogszabályi környezet módosulása következtében a weboldal üzemeltetőjeként kötelező moderációs feladatokat kellene ellátnunk minden felhasználói tartalom (hozzászólás, fórumbejegyzés stb.) vonatkozásában.
Ezen jogszabályi előírások teljes körű és folyamatos teljesítéséhez jelenleg nem áll rendelkezésünkre megfelelő erőforrás (személyi és pénzügyi kapacitás).
Ennek következtében a fórum- és hozzászólás funkciót határozatlan időre felfüggesztjük.
A felhasználók számára új hozzászólások és fórumtémák létrehozása, illetve meglévő tartalmakhoz történő hozzászólás a mai naptól nem lehetséges.
A funkció újbóli aktiválására csak abban az esetben kerülhet sor, ha a vonatkozó szabályozás lehetővé teszi olyan üzemeltetési mód alkalmazását, amely számunkra is megvalósítható és fenntartható.