2025. december 5. | péntek | Vilma nevenapja
 
Regisztráció 
Belépés Belépés
Keresés
RSS RSS Hírek Hírek Meghallgattuk Meghallgattuk Ajánlók Ajánlók Fesztiválok Fesztiválok Interjúk Interjúk
zene.hu a kezdőlapom feliratkozás hírlevélre
 
 
 
zenés állások
Oldal.info
 
 
 
Kapcsolódó cikkek
Szörényi Levente: 63!
Olvasóink jól döntöttek! Feke Pál alakítja Istvánt!
Milliókat vonzott A Társulat - nemcsak a győztesek kapnak főszerepet
Tarolt A Társulat! Már 22 ezer ember vett jegyet az István, a királyra
Rendőr-főtörzsőrmester alakítja Saroltot az István, a királyban?
Kapcsolatok
Szörényi Levente
Bródy János
Kapcsolódó események
István, a király
[2008. június 18.
szerda 19:30]

"Az örök konfliktus: István, a király" - Interjú Szörényi Leventével és Bródy Jánossal

Mikor 1983. tavaszán-nyarán Budapest-szerte megjelentek azok a rejtélyes, fekete plakátok, rajtuk különös szimbólummal, vélhetően még maguk az alkotók sem gondolták, hogy akkor, abban a társadalmi környezetben egy legenda születik. Később, mikor az 1 előadásra tervezett bemutató kevésnek bizonyult, döbbentek rá az érintettek, hogy itt bizony kiszabadult az a bizonyos szellem az őt hermetikusan őrző palackból.

25 évvel ezelőtt, a városligeti Királydombon mutatták be először azt a kultusszá nemesedett, alapvetésnek számító történelmi rockoperát, melynek minden elképzelést felülmúló sikere széleskörű (és nem kevés) társadalmi vitát gerjesztett. Az István, a király szerzőivel, Szörényi Leventével és Bródy Jánossal beszélgettünk.

Az Illés 1971-es Fehér albumán már szerepelt egy rock-oratórium, a Human rights, majd következett a Kőműves Kelemenről szóló rock-ballada 1982-ben, rá egy évre pedig az István, a király a Városligetben. Ekkorra már bizonyossá vált, hogy Szörényi Leventének az önkifejezéshez kevés lehet a 3 perces dalok világa?
– Ennyi alkotást maga mögött tudva – ezt nyugodtan mondhatom - már lehet őszintébb az ember! Az Emberi Jogok Egyetemes nyilatkozatára írt opusunk a későbbi, nagyobb lélegzetű, összefüggő zenedrámák előfutárának, kísérletének fogható fel. A rock-oratórium valamelyest tényleg eltér attól a hagyományos zenei világtól, amit pályatársainkkal együtt akkoriban képviseltünk. Úgy gondolom, hogy a Pink Floyd hangulatvilágához kötődő, - még az Illés intellektuális, értő közönsége számára is kissé nehezen befogadható - zeneművet alkottunk. Arra azonban mindenképpen jó volt, hogy az oratóriumot egy sokkal átgondoltabb dramaturgiai szerkesztéssel és tudatosabb szövegi mondanivalóval tovább fejlesztve, eljuthassunk az István, a királyig, majd a későbbi, „leporellós” rockoperákig. Összességében nézve a lényeg ugyanaz: dalok sora.

– Tini! Az 1973-as diósgyőri rock-fesztivál után, a lakásodon történt házkutatás során – tudomásom szerint - többek között az István, a Király szövegkönyvét (vagy annak részleteit) is lefoglalták. Ekkor már eldöntött tény volt a rockopera jövőbeni bemutatása?
– Nem, nem! Amit akkor nálam megtaláltak, az Boldizsár Miklósnak – az István, a Király alapmű szerzőjének – egy másik darabja volt. Ekkor az István… még csak beszélgetések szintjén merült fel, nem volt leírt formája, legfeljebb néhány ötlet erejéig létezett. De ha erre vagy kíváncsi: folyamatos készülődés mellett lassan kibontakozott, de igazából a ’70-es évek közepe-vége felé kezdett elfogadható formát ölteni. Közös munka eredményeképpen kitaláltunk néhány szereplőt, felvetettünk egy-két lehetséges helyszínt. Valamikor a ’70-es évek végén, aztán Boldizsár Miklós Ezredforduló címmel, opera-prózában megírta a darabot. Ebben már az összes alapkarakter szerepelt, arra viszont, hogy színpadon valaha is bemutatták volna, nem emlékszem. Az 1981-es Illés -koncertfilm nagy sikere után, egy következő zenés film alapjátképezte.

– Hogyan jött létre a film?
– A film Koltay Gábor nevéhez kötődik, miként dicséretes ténykedése nyomán az Illés- együttes újra egyesítése is. Nem mintha annyira, nehezünkre esett volna! – nevet Levente. Gábor mindenképpen filmet akart készíteni, amit Nemeskürty tanár úr, a Budapest Stúdió akkori vezetője is támogatott. Tinivel alaposan átbeszéltük, végül ezen a szálon indultunk el.

– Nemeskürty tanár úr látott ebben fantáziát és megrendelte tőlünk a darabot – veszi át a szót Bródy János. Sokáig nem tudtuk formába önteni, elég nehezen akart kialakulni a forgatókönyv.

– Nem véletlenül! Olyan elképzelések is napvilágot láttak a megrendelők részéről, hogy nagy fekete autókból szállnak ki a főszereplők a Vörösmarty téri ORI székház előtt – hát ez elég elképesztőnek tűnt akkoriban – folytatja nevetve a zeneszerző.

– Több, egymásnak ellentmondó változat is készült „forgatókönny” címén, amiből tényleg nehéz volt kiindulni - nevet Tini is. Aztán Leventével megegyeztünk, hogy mi eddig is lemezeket készítettünk, ezen a szokásunkon most se változtassunk!

– Így történt – erősíti meg Levente – Nemeskürty tanár úrnál döntöttük el a kérdést. „Szent István dalra fakad?” – idézte a Stúdió vezetőjét – „ez akkora képtelenség, hogy csak zseniális lehet!” Több mindent végig kellett gondolnunk: például azt is, hogy egy bakelit lemez időtartama maximum 45 perc. Azért lett az István, a király másfél óra, mert a dupla albumra ennyi fért föl – emlékezik nevetve Szörényi Levente. 

– Feltételezem, hogy Nemeskürty tanár úr segítségén túl, nektek is meg kellett vívni a harcot a mű elfogadtatásáért.
– Utólag visszagondolva, azért kicsit más a perspektíva – gondolkodik el Tini. Valóban komoly vihart és véleménykülönbséget eredményezett a rockopera, melyet születésekor még senki nem tartott fontos és jelentős alkotásnak. Afféle kísérleti jellegű próbálkozásként fogták fel, mellyel szemben - vagy amellett - erős érvek nem hangzottak el.

– Én két dologra emlékszem – veti közbe Levente – még januárban (1983. – a szerk.) leültünk tárgyalni a Hanglemezgyár vezetőségével, a stúdióidőkről, megjelenésről, stb. Akkor eléggé nagyképűen, arrogánsan álltak hozzá az egész kérdéshez, - abszolút nem bíztak a sikerben. Az augusztusi bemutató után végül olyannyira beindult a lemezeladás, hogy a vállalat egész évi büdzséjét az István… elképesztő mennyiségben eladott példányszáma hozta rendbe. Persze Bors Jenő igazgató elvtárs – aki addig kifejezetten lekezelően nyilatkozott a produkcióról – az adatokat látva, már szélesen vigyorgott.

[2008.06.15.]

  (1. oldal)  következő oldal »

Megosztom:


Fórum- és hozzászóláskezelésre vonatkozó tájékoztatás

A hatályos jogszabályi környezet módosulása következtében a weboldal üzemeltetőjeként kötelező moderációs feladatokat kellene ellátnunk minden felhasználói tartalom (hozzászólás, fórumbejegyzés stb.) vonatkozásában.
Ezen jogszabályi előírások teljes körű és folyamatos teljesítéséhez jelenleg nem áll rendelkezésünkre megfelelő erőforrás (személyi és pénzügyi kapacitás).

Ennek következtében a fórum- és hozzászólás funkciót határozatlan időre felfüggesztjük.
A felhasználók számára új hozzászólások és fórumtémák létrehozása, illetve meglévő tartalmakhoz történő hozzászólás a mai naptól nem lehetséges.

A funkció újbóli aktiválására csak abban az esetben kerülhet sor, ha a vonatkozó szabályozás lehetővé teszi olyan üzemeltetési mód alkalmazását, amely számunkra is megvalósítható és fenntartható.

Megértésüket köszönjük.

Zene.hu csapat

2025.11.10

 

lap teteje
 
apróhirdetés
© SirOeshImpresszumMédiaajánlatSiteMap/Honlaptérkép • RandD: Jumu

Családias, meghitt hangulat és nosztalgia Nenaval a Barba Negraban
Október 21-én fergeteges...

IL VOLO - 17 éve énekelnek együtt, megnéztük
Felejthetetlen koncerttel tértek vissza...

A legenda, Blackie Lawless  a Barba Negraban - W.A.S.P. koncerten jártunk
Flitteres csuhák, diszkógömb és fityula az Erkelben
Lángolt az MVM Dome - Parkway Drive koncerten jártunk
Cukik és hogy hörögnek - A Hanabie. zúzott ismét Budapesten
Calum Scott varázslatos világa az MVM Dome színpadán
beszámolók még