2024. április 18. | csütörtök | Andrea, Ilma nevenapja
 
Regisztráció 
Belépés Belépés
Keresés
RSS RSS Hírek Hírek Meghallgattuk Meghallgattuk Ajánlók Ajánlók Fesztiválok Fesztiválok Interjúk Interjúk
zene.hu a kezdőlapom feliratkozás hírlevélre
 
 
 
zenés állások
Oldal.info
 
 
 
Kapcsolatok
Max Raabe & Das Palast Orchester

Max Raabe: "Leginkább semmilyen zenét nem hallgatok, mert állandóan zene van a fejemben"

Max Raabe a 20-as, 30-as évek zenei világának legjelesebb jelenkori képviselője. A 12 társával alapított, világhírű Palast Orchester – annak 25 éves fennállása alatt – az egész világot bejárta. A hazánkban újfent koncertező énekest egy budapesti szállodában kaptuk mikrofonvégre, miután a német vendégek karmai közül sikerült kiszabadítani.

A tőle megszokott laza eleganciával, mosollyal fogad a legújabb lemezével csupán hetek leforgása alatt a németországi slágerlisták élvonalába szökő előadó.

Mikor rádöbben, hogy a beszélgetés anyanyelvén fog folyni, megörül, s láthatóan közvetlenebb testtartást vesz fel. Zavarba ejtő nyugalmat áraszt, miközben türelmesen várja, hogy beindítsam a felvevőt, s feltegyem az első kérdésemet.

  A Budapesti Tavaszi Fesztivál keretében adott koncertje előtt néhány órával vagyunk. Hogyan érzi Magát?
  Nagyon jól. Magamhoz vettem egy Budapest-térképet, sétálgattam a városban, amit különösen szeretek. Örülök, hogy itt lehetek.

  A magyar közönség mennyiben más, mint mondjuk a német vagy a kínai hallgatóság?
  Eléggé meglepő, de az emberek mindenütt hasonlóan reagálnak. Ha öt napon keresztül ugyanabban a városban játszunk, a közönség összetétele nyilván változik. A különbség inkább abban mutatkozik meg, hogy hétfőn valamivel nehezebben mozdul meg, mint csütörtökön vagy pénteken; aztán szombaton megint bonyolultabb a helyzet, mert szórakoztatásra vágynak.

Szóval nem helyfüggő, hanem azon múlik, a hét melyik napját írjuk.
  Mikor és hogyan fedezte fel magában a zene iránti vonzalmát?
  Már gyerekként sokat énekeltem különböző kórusokban, a barátaim is mind zenéltek. A szüleimnek nagy lemezgyűjteménye volt, közte egy schellacklemez [a bakelitlemez elődje – a szerk.], amin az egyik instrumentális dal, bár pörgős és vidám hangulatú volt, mégis magában foglalt egy fajta melankolikus alhangot. Ez annyira meghatott, hogy aztán a bolhapiacon még több ilyen jellegű lemezt szereztem be.

Mitől fordult aztán az „aranykor” felé?

Ez a kor tartása, építészeti alkotásainak szép formái iránti, általános lelkesedésemből fakad. A korabeli festészet, az autók alakja, a filmek különleges humora mind magával ragadott a nélkül, hogy valaha is szándékom lett volna a jelenben újrateremteni azokat. Modern embernek tartom magamat, a jelenben élek, de úgy gondolom, ahogy klasszikusokat mint Beethoven, ugyanúgy a 20-as évek zeneszerzőinek remekeit is meghallgathatjuk, mert szerintem a popzene legelegánsabb formáját alkották meg.

  Milyen zenét hallgat privátban?
  Leginkább semmilyen zenét nem hallgatok, mert állandóan zene van a fejemben, ezzel foglalkozom, ezért amikor otthon vagyok, jobban értékelem a csendet.

Mivel foglalkozik szabadidejében?
Igen sokat vagyunk úton, így otthon egyszerűen elücsörgök, nézem a falat, olvasok, vagy várom, hogy történjen valami; ha pedig nem történik semmi, akkor is elégedett vagyok. [nevet]

Ettől függetlenül Berlinben van a családom, a baráti köröm, akikkel rendszeresen találkozom.
A Palast Orchester repertoárja 500 körüli dalt foglal magában. Melyek a személyes kedvencei?
Vannak favoritok, amúgy viszont senki sem kényszerít arra, hogy olyan darabot énekeljek, amelyet nem szeretek. A programban is mindig azok a dalok szerepelnek, amelyekről úgy érzem, hogy az adott helyen és pillanatban kell előadnunk. Valahogy úgy állítom össze a műsort, mint egy menüt: az előétellel kezdem, s bármennyire is várom a desszertet, nem tudnám csak úgy legyömöszölni, ha előtte nem eszem meg a főételt. Így van ez a zenékkel, hiszen mindegyik a maga nemében a kedvencem.

  Ha már a konyhában járunk, s receptekről beszélgetünk, mik azok a hozzávalók, amelyek Max Raabe és a Palast Orchester sikerét, világhírnevét és elismertségét szavatolják? Mi a titok?
  Igen egyszerű: komolyan vesszük azt a zenét, amit csinálunk, mint ahogy Brahms vagy Bach szerzeményeit. Ez egy régi, eredeti dalokból álló repertoár, amelyet igyekszünk úgy meghangszerelni, úgy csiszolni, hogy izgalmas legyen (pl. egy darabon belül a nagyon hangosból hirtelen egy halk és bensőséges hangot megszólaltatni, aztán az egészet staccato ütemben meghajtani, majd elegáns ívekre váltani).

A másik tényező, hogy egyáltalán nem vesszük magunkat komolyan. Bár komolynak tűnünk, néha hülyéskedünk, s ettől gyakran úgy érezzük, mintha egy osztálykiránduláson lennénk. Ilyenkor érdekes ötleteink támadnak, amelyekből a legtöbb sosem jut el a színpadig. Egy fajta gyermeki lelkesedéssel fogunk hozzá mindahhoz, amit csinálunk, örülünk annak, hogy ez az embereknek tetszik, s olyan zenével lehetünk sikeresek, amelyet szeretünk játszani.

  Küssen kann man nicht alleine[Egyedül nem lehet csókolózni Max Raabe 2010 januárjában megjelent szólóalbumának címe – a szerk.]
  …nem lehet egyedül.

  Mi az újszerű ebben az albumban?
  Alapesetben a 20-as, 30-as évek zenéjét játsszuk eredeti hangszerelésben, egy hangot sem változtatva meg. Régebben is születtek már saját szerzemények éppen aktuális problémákról (kergemarhakór, klónozás stb.). Majd megismerkedtem Annette Humpe zeneszerző-szövegíróval, akit igazán nagyra értékelek, s felvetettem, mi lenne, ha írnánk együtt egy darabot, amit beépíthetnénk a műsorunkba. Az alkotási folyamat olyan volt, mint egy pingpong-játszma, amikor az ötletek oda-vissza pattantak, s így egyre több dal született meg.

  A Művészetek Palotájában adott koncertjükön régi dalok, újak, vagy a kettő egyvelege hallható?
  A régieket adjuk elő, illetve mivel Magyarországon is megjelenik az új lemez, annak címadó dalát is magunkkal hoztuk. Ennek az érdekességét az adja, hogy miként lehet az akkori szövegek tartását a jelenbe átültetni. Az album többi dala poposabb hangvételű, amitől még izgalmasabbá válik.

A számtalan fellépésre visszatekintve, melyik volt a legemlékezetesebb pillanata a színpadon?
Nagyszerű érzés volt a New York-i Carnegie Hall-ban való fellépésünk, ami mellesleg a két évvel ezelőtti, első budapesti koncertünk bemelegítője is volt egyben. [nevet]

Most pedig egy világkörüli turné közepette látogattak el Budapestre.
Hamburgból indultunk el, majd Párizsban a Grand Rex-ben léptünk fel, a Le Monde-ban kiváló kritikát írtak rólunk. Zenekarként, ezzel a repertoárral nagyszerű érzés számunkra, hogy más országokban is hallgatnak, szeretnek bennünket.

Másfelől létezik egy közös nevező: nemcsak Németországban, hanem Franciaországban, Magyarországon, Amerikában is gyökeret vert ez a műfaj, sőt még Japánban is közkedvelt volt. Ha sokan nem is értik a szöveget, viszont néhány szóval elmagyarázzák, miről is van szó, tudják követni azt, ráéreznek a műfaj adta tartásra. Tehát nem olyan zene, ami idegennek hat. Mindenki valahogy felismeri magát benne.

Nézd meg Max Raabe Küssen kann man nicht alleine című klipjét itt:



Aigner Ivan

[2011.05.03.]

Megosztom:

Szólj hozzá! (Ehhez be kell lépned)
lap teteje
 
SÜRGŐS HITELEK szolgáltatás [2024.04.18.]
SÜRGŐS HITELEK szolgáltatás [2024.04.17.]
apróhirdetés
© SirOeshImpresszumMédiaajánlatSiteMap/Honlaptérkép • RandD: Jumu

Nem jó érzés rádöbbenni, hogy minden hiábavaló - Az ügynök halála a Centrál Színházban
...

A Quimby 33 év után sem hagyott fel a kísérletezéssel
Ha három-négy éve valaki azt mondja...

Megnéztük a Triász együttes koncertjét - képekkel
Lángba borult a Barba Negra a Hooligans koncertjén - fotókkal
Megnéztük Majka 360°-os koncertjét az MVM Dome-ban - képekkel
Szörnyek és Valhalla harcosok szeánsza a Barba Negraban
Újra egy varázsos éj - Loreena McKennitt ismét Budapestre látogatott
beszámolók még